Saturday, October 22, 2016

How long before the Meer and Fakir communities find mention in the official list of nomadic and de-notified communities...?

The current living conditions of the Mir and Fakir families. 
Even in the current times the Mir and Fakir communities continue to struggle for basics that being shelter, food, work…. surviving under abject poverty, each day is a challenge for these families. Their present living conditions are obvious enough to bring them into the list of BPL families. Ironically, in spite of leading nomadic lifestyle for hundreds of years, these two communities also aren’t included in the official list of nomadic and De-notified communities. Since they do not feature in the list they aren't entitled to receive whatever few benefits government has designed for them and unless these communities aren’t included to receive benefits from government’s policies for extremely poor there is now way they can be pulled out of poverty. Since 2014, VSSM has been writing to the government for including the Mir and Fakir communities in the official list but the matter hasn't progressed any further. Whenever we are amidst these communities their constant queries of when will they be able to move into their own homes as they are tired of living in woodlands and barren spaces!!

We hope the government comprehends the urgency of such requests and does not allow the dreams and desires of generations of nomadic communities shatter just because of the bureaucratic red-tape ism. 

 મીર અને ફકીરનો સમાવેશ વિચરતી જાતિમાં થતા હજુ કેટલો વખત લાગશે...?

"બેન અમન રેવા બલ્લે પલોટ ચમ મળતા નહી. આમ જુઓ વગડાંમાં ચેવા પડ્યા હીએ. ખાવાનું ખઈયન ઈની હાથે અતાર લગી મણ ઘુળ ખાધી હશે. હવે તો બાપલા જમી આલો તો ઘર ભેગા થઈએ."
મીર અને ફકીર સમુદાયો જે સ્થિતિમાં રહે છે તે ફોટોમાં જોઈ શકાય છે.

જુના ડીસામાં રહેતા મીર પરિવારોની આ લાગણી. એમને પ્લોટ મળે તે માટે VSSM દ્વારા રજૂઆત કરવામાં આવી પણ સરકાર તેમને વિચરતી જાતિની યાદીમાં નથી એટલે પ્લોટ મળે નહીં તેમ કહે છે. આવું જ ફકીર સમુદાયનું પણ છે.

2014થી મીર અને ફકીરનો સમાવેશ વિચરતી જાતિમાં થાય તે માટે અમે રજૂઆત કરીએ છીએ પણ નક્કર કશું થતું નથી.

મીર અને ફકીર સમુદાયના કેટલાય લોકો સ્થિર અને પ્રમાણમાં સ્થિતિ સારી હોઈ શકે પણ જેમની નથી તેમનો સમાવેશ કરીને તેમને મદદ મળે તેમ કરવું જોઈએ.

આ પરિવારો જે સ્થિતિમાં રહે છે તે જોતા તત્કાલ તેમનો સમાવેશ બી.પી.એલ.યાદીમાં કરવો જોઈએ અને તેમને વિચરતી જાતિની યાદીમાં દાખલ 

Thursday, October 20, 2016

Why government can't listen the Bharthari's Music of pain...?

In the past the Bharthari community had a special role to play. Their music heralded the arrival of a child, families would host these folk musicians and singers to sing lullaby to their newborn babies. In return they were showered with rewards in cash and kind. Over the decades this ritual became insignificant and eventually ceased to be performed.  Today the Bharthari dosing occasionally to the music of their Ravanhatta or Ektara but that is to beg.  For centuries this community has led a nomadic lifestyle, finding shelter under the shades created by the sarees and clothes given to them, a shelter that was barely enough to protect them from the extremities of the elements.
Sadly though the Bharthari community does not find mention in the official list of nomadic and de-notitifed communities. And our countless appeals and requests to the ministers, policymakers and authorities to make amends to  the almost ancient list of nomadic and de-notified communities  that the government refers to all the time have failed to achieve any concrete results. It is as if we are talking to the people who have decided not to listen to the relevance of any such constructive suggestions!!!
Since the Bharthari are not considered to be nomads they also do not feature in the BPL list and since they do not feature in the BPL list they aren't entitled to receive any plot or housing assistance from the government.  Every visit to the Bharthari settlement has just one chorus, “Ben, when will we have a house??” We remain quite because we are helpless and have no answers to their pleas. How many times do we explain that the government is not listening!!!
Recently VSSM team is conducting the research on problems of Bharathri community of Gujarat and it’s in concluding phase, as a part of this research VSSM team member Tohid has organised a meeting of bharatharis of 3 Districts; Mahesana, Banaskantha and Sabarkantha at Vagda village. While our helplessness to address these repeated requests pains us deeply, the music created by Jethakaka invariably soothes our souls in one another meeting of Bharatharis in Rantila of Banaskantha. 

In Video: A glimpse of Jethakaka singing a bhajan to the string of Ravanhatta in the nomadic settlement of Rantila in Banaskantha. (see this link : https://www.youtube.com/watch?v=tB8Z0RnIVZA) 

ભરથરી રાવણહથ્થા પર ભજનો વગાડીને લોકોનું મનોરંજન કરનારા. આમ તો બાળકનો જન્મ થાય એટલે ભરથરી હાલરડુ ગાવા આવે..સદીઓથી વિચરતું જીવન જીવનારા ભરથરી પાસે લોકો ભજનો ગવડાવે અને બદલામાં પોતાની જુની સાડી આપે. આ સાડીમાંથી તે પોતાનું ઘર બનાવે. જેમાં ટાઢ, તડકો કે વરસાદેય ના રોકાય. પણ માથે એક છાપરું હોવાનો તેમાં અહેસાસ હોય.આવા ભરથરી જેઓ સદીઓથી વિચરતુ જીવન જીવ્યા છે પણ રાજ્ય સરકાર તેમને વિચરતી જાતિ નથી ગણતી એટલે તેમનો સમાવેશ વિચરતી જાતિની યાદીમાં નથી. 


ઉત્તર ગુજરાતમાં વસતા તમામ ભરથરીની ઈચ્છા પોતાનું ઘર બને તેવી છે પણ બી.પી.એલ.યાદીમાં તેમના નામ નથી અને સરકાર તેમને વિચરતી ગણતી નથી એટલે અત્યંત દયનીય સ્થિતિમાં રહેતા હોવા છતાં તેમને પ્લોટ મળતા નથી. જેટલી પણ વસાહતમાં જઉ તેમની વિનવણી હવે ઘર મળે એમ કરો બેન તેવી હોય છે. પણ અમે સૌ લાચાર બની જઈએ છીએ.. કેટલી રજૂઆતો આ માટે કરી છે પણ સરકાર જાણે બહેરી થઈ ગઈ છે કે એને સાંભળવું જ નથી. સમજાતું નથી.

હાલમાં VSSM ટીમ ગુજરાતના ભરથરી સમુદાય પર સંશોધન કરી રહી છે જે તેના અંતિમ તબક્કામાં છે અને હવે તેનો રીપોર્ટ થોડા દિવસોમાં સરકારને આપવા જ જઈ રહી છે. તેના ભાગ રૂપે કાર્યકર તોહીદ ધ્વારા ભરથરી સમુદાય જે સમસ્યાનો સામનો કરી રહ્યું છે એ તમામ સમસ્યાઓનો ઉકેલ આવે એ માટે વાગદા ગામમાં મહેસાણા, સાબરકાંઠા અને બનાસકાંઠા એમ ૩ જીલ્લાઓના ભરથરી સમાજના લોકો ભેગા મળ્યા અને બનાસકાંઠા જીલ્લામાં યોજાયેલ મીટીંગમાં જેઠાકાકાએ રાવણહથ્થો વગાડતા વગાડતા ભજનો ગાયા તેની ટૂંકી ઝલક (વિડીયોમાં બનાસકાંઠાના રાંટિલાની એક મીટીંગમાં જેઠાકાકાનું ભજન રાવણહથ્થા પર) (વિડીયો જોવા માટે આ લીંક પર ક્લિક કરો : https://www.youtube.com/watch?v=tB8Z0RnIVZAhttps://www.youtube.com/watch?v=tB8Z0RnIVZA)

Wednesday, October 19, 2016

Even in death Peace remains elusive for the Nomadic communities

We hope that the villagers realize that their demand is extremely  unreasonable and at least allow Bhavesh to experience peace in his death….. “Why have you buried your child in our cemetery?? Take out the body within two days or the consequences wont be good!!”    “Where would we take the body for burial, we do not have any other village, we have been saying here for so long now!!”   “We do not care…do what you have been told!!”   
The living conditions of the Vansvadi families
This disturbing dialogue was between the family members  of Bhavesh, a 6 year old who had died following a brief illness. The family is part of the Vansvadi settlement in Khoda village of Banaskantha’s Tharad block. When the question of Bhavesh’s burial came up  the community called up VSSM’s Shardaben, who advised them to bury the child in the cemetery of Maajirana (Bhil) community. The family followed Shardaben’s guidance and performed the burial rites.      
2 days later when the Bhil community got to know of the burial they and some  villagers came over to the Vansvadi settlement and asked the family to exhume the body from its current resting place  and bury it some place else and if the nomads did not follow the instructions they were dared of some serious consequences.     
The developments have shaken these families who are now deeply worried. The pain they are experiencing was very visible in their eyes when they were narrating the incident to VSSM’s Naran.  The community has visited the Mamlatdar’s office and have given in writing the recent developments. 
We also feel dejected and disheartened to witness  these extremely poor and powerless families experience such discrimination and inhumane attitude of the society. This is a very barbaric face of the society that these families are experiencing. We have always failed to comprehend  the reasons when the families aren't allowed to settle in villages but this development now has just dazed  us!!   It is time the society realizes that these communities are too offended and all the ceaseless discrimination that they undergo on regular basis is soon going to  explode them. Please STOP and correct your ways before it is too late!!!