We got a chance to attend a marriage of Nat Community and the experience was very wonderful and thought provoking.
Rituals of Nat Community |
No rounds of fire (agni), poojas and chanting of mantras by brahmins god and altar as witness, neither a priest to chant!
God is witnessing everything!
Put for pots in square tied with cotton thread; the sacred altar/Mandap (chori) is ready! Bride groom and bride enter this thread careful of not touching it and take four circles (fera) and exit.
Marriages in Nat Community |
Lacs of rupees are spent after destination weddings but the amount is adequate for marrying many daughters of our Nat Community. Now a days mass marriages have become a trend, but our Nat community has been following this practice since ages. There is less expense in Nat mass marriages than in other mass marriages.
“Though people call us backward; we know this doesn’t look good so we quit it. “
On the other hand, now it is a trend to consume alcohol by so called cultured people of Dry State of Gandhi’s Gujarat.
Now the question is who should learn from whom- small and so called “backward” Nat community from the ‘cultured’ lot or vice versa?
ગુજરાતી અનુવાદ
અમારા નટ સમાજના અદભુત લગ્ન.
ના અગ્નિની સાક્ષી ના બ્રાહ્મણ ના કોઈ મંત્ર તંત્ર.
બધું જ ઈશ્વરની સાક્ષીયે.
ચારે બાજુ ચાર ઘડા મુકાય ને એને સુતરથી બાંધો એટલે લગ્નની પવિત્ર ચોરી તૈયાર. વર વધુ આ ચોરીમાં સુતરના દોરા ને અડકાય નહિ એમ સાવધાનીથી પ્રવેશે ને જાતે ચાર ફેરા ફરી લઈને પાછા એજ રીતે બહાર નીકળે.
સુતરને અડી જવાય તો નાતપંચ દંડ કરે. દંડ નાનોજ હોય સાવધાની પૂરતો બાકી બધાને હરખ જ હોય.
ડેસ્ટિનેશન વેડિંગ પાછળ ખર્ચાતા લાખો રૂપિયામાં અમારા નટની ઘણી દીકરીઓ પરણી જાય. વળી સમુહલગ્નો આપણે હમણાં કરતા થયા અહીંયા તો સમૂહમાં જ દીકરીઓ પરણે છે ને આ પ્રસંગે અન્ય સમાજમાં થતા સમુહલગ્નો જેવા ખર્ચ પણ નથી થતા.
હા પહેલા થોડો દારૂ પીવાતો પણ એ એમણે બંધ કરાવ્યો.
'લોકો પછાત કહે છે ને એટલે આ ના શોભે બેન એટલે બંધ.'
ત્યારે અન્ય કહેવાતા ભદ્ર સમાજોમાં પહેલા નહોતું એ દારૂનું ચલણ શરુ થયું દારૂબંધી વાળા ગાંધીના ગુજરાતમાં.
નાનો અને અન્યોની નજરમાં પછાત નટ સમાજ પાસેથી ખરેખર કોણે શીખવાનું એ અંગે આપણે વિચારવું રહ્યું...
No comments:
Post a Comment